Foto: Dmitry Terekhov

Alldeles nyköpt luftvärn och det snackas flyg men blir det något?

Turkiets president behöver stridsflygplan och vill fortfarande ha det amerikanska Lockheed Martin F-35 men leveransen är lagd på is efter Erdogans drag att trots varningar först köpa in avancerat ryskt luftvärn.

Det var i somras som det hela gjordes riktigt klart för västvärlden. Försöken att avstyra tankarna på det annorlunda valet av långräckviddiga luftvärnssystemet S-400 Triumf hade misslyckats. De första transporterna från Ryssland togs emot med öppna armar på en flygbas i Turkiet och ska vid det här laget vara färdiglevererat.
Inte riktigt vad de andra länderna i Natoalliansen, eller vi andra för den delen, hade räknat med verkligen skulle bli av.

För att hemliga system och data i F-35:orna inte skulle hamna i ryska vapensystem hejdade USA tämligen omedelbart Turkiets order för 100 stycken av det nya superplanet liksom tillverkningen av delar i Turkiet och så skickades de turkiska piloter som befann sig på utbildning i USA hem.

Kort därpå kom uppgifter om att president Erdogan avsåg gå vidare med flygplansaffärerna. Ifall inte de avtalade F-35 levererades kunde han tänka sig att förhandla med andra passande leverantörer (utan att specificera vilka). Ryssland å sin sida flaggade snabbt att de ”vid intresse” mycket väl kunde tänka sig att lösa problemet genom att erbjuda Suchoj Su-35. Därefter har det varit tämligen tyst. Vad händer?

Intresset för det här är såklart hett och det har förekommit obekräftade rykten om samtal länderna emellan som ska ha ”mognat” och siffror som ”48 stycken” figurerade under hösten. I slutet av oktober gick den turkiska tidningen Daily Sabah så långt som att, utifrån sina källor, rapportera att det inte bara pågår förhandlingar med Ryssland. Man skulle dessutom vara nära ett möjligt avtal för en batch om 36 stycken Su-35:or samt utöver det turkisk tillverkning av en del flygplanskomponenter, inklusive vapensystem och ammunition. Att man är en nation som inte tänker be någon om lov, som man uttryckte det i och med S-400, stod uppenbart.

Från ryskt håll har det kommit visst jakande om att man haft konsulterande kontakter och kan leverera Su-35 och t o m Su-57 men att man inte varit i närheten av några avtal. Turkiets försvarsminister Hulusi Akar dementerade å sin sida uppgifterna i sin helhet för ett par dagar sedan.

Kanske sätter man i tysthet sin förhoppning till det egna projektet Turkish Fighter – Experimental (TF-X) där målet är att ta fram ett femtegenerationens stridsflygplan med Stealth-teknik för egna behov och för export. En icke flygande modell av TF-X visades upp på Paris Air Show i somras. Den planeras vara i luften till 2025 och i aktiv tjänst 2028. Årtalen är framflyttade men enligt dem själva går det bra och man ska redan ha fått in ordrar på totalt 400 flygplan!

Det förekommer helt klart ett vakuum vad gäller information men man ska komma ihåg att såväl tystnad som att snacka en massa är gångbara, medvetna verktyg.

Rörigt? Ja minst sagt och det är bl a nu det känns sådär extra gott att VI redan har världens kanske bästa och på flera sätt mest effektiva lösning med JAS 39 Gripen.

Lockheed Martin – F-35

UAC – Su-35

Turkish Aerospace Industries – TF

Läs även Semper Miles: Leverans av ryska S-400 till Turkiet kan vara nära förestående och Ryssland redo att leverera även Su-35 till Turkiet samt Ny rysk jakt-attack när Su-57 ändå blir av och JAS 39 Gripen – bäst i världen

(Bilden: En rysk Su-35 från ett annat tillfälle. Foto: Dmitry Terekhov, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/deed.en)

– Newly bought anti-aircraft system. Now talking fighters, but will there be any? What? When?

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]