Foto: Robert Sullivan

Första leveransen inför produktion av svensk-amerikanen T-7A

Det var med stor spänning vi följde tävlingen där flera namnkunniga flygplanstillverkare världen över tampades med att skapa och erbjuda det bästa nya pilotträningssystemet till amerikanska flygvapnet. En möjlig jätteaffär där behovet uppskattats till bort emot 1 000 nya plan!

Saab och Boeing samarbetade med sin modulära vision och skapelse som efter stenhård fight visade sig vara det allra bästa skolflygplanet, det som mötte alla de tuffa kraven och mer, för att under årtionden framöver utbilda generationer av nya piloter: T-7A Red Hawk. I den första ordern handlar det om 351 stycken!

Sedan dess rullar saker och ting allt snabbare mot full produktion. Igår meddelade Saab, som ansvarar för design, utveckling och tillverkning av bakkroppen, att man den 15 april levererat den första enheten. En milstolpe inom teknik- och tillverkningsfasen!

T-7A Red Hawk är resultatet av en fantastisk ingenjörskonst som har revolutionerat sättet att utveckla och tillverka flygplan på. Det har åstadkommits tack vare samarbetet med Boeing och användningen av digital design och avancerad tillverkning. Det har varit oerhört givande att gå i bräschen för den snabba utvecklingen och att lyckas omsätta den precisionen i produktionen”, säger Jonas Hjelm, chef för Saabs affärsområde Aeronautics.

Framöver kommer arbetet att flytta över och fortsätta i Saabs nya anläggning i West Lafayette, Indiana. Det gäller såklart att även ombesörja för att finnas på plats, inte minst logistiskt. De nya skolflygplanen från Saab och Boeing beräknas börja gå i aktiv tjänst med US Air Force under 2024.

Det här är stort med en hektisk, ny tid som rullar igång. Kanske är det en utveckling som även underlättar för mer och fortsatta samarbeten? Kanske bör även vi om än på lite sikt satsa på det här skolflygplanet? Kanske kan allt det här bidra till att ögon öppnas och Gripen etableras i Nordamerika?!

Saab – T-7A

Boeing – T-7A Red Hawk

Läs även Semper Miles: Saab och Boeing ska leverera USA:s nya skolflygplan och Gripen är lösningen på USA:s flygplansbehov samt Gripen redo att ta vid när äldre Hornet tackar för sig och Dags att finna efterföljare – Alla SK 60 på marken sedan november

(Bilden: Boeing T-7A ”Red Hawk”. Något beskuren bild. Foto: Robert Sullivan, PD 1.0 https://creativecommons.org/publicdomain/mark/1.0/)

– Key delivery for production start of Boeing T-7A Red Hawk from Saab

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]