Foto: Bene Riobó

Dags att finna efterföljare – Alla SK 60 på marken sedan november

Så här i tider av julformationsflygningar har den uppmärksamme säkert noterat att det inte ser ut att bli någon lokal variant över Östergötland med eleverna från Flygskolan i sina SK 60 (Saab 105). Orsaken är dramatisk.

I ett kort meddelande från Högkvarteret igår eftermiddag framgick att Flygvapnets samtliga skolflygplan av modellen SK 60 är belagda med flygförbud och att det ska ha beslutats redan den 13 november!

Det var i och med inspektioner som det upptäcktes brister, utmattningsdefekter på dragbultar till bakkroppen, vilket bedömdes som mycket allvarligt och ”sannolikt skulle leda till haveri”.

Arbete för att åtgärda detta genom materielbyte är planerat att påbörjas under vecka 50 och beslutet om flygförbud kvarstår till allt är klart, besiktat och godkänt.

Våra trogna SK 60 är fortfarande pigga men det här lyfter på nytt fram behovet av efterföljare till de över 50 år gamla skolplanen. Kanske skulle det nya planet från Saab och Boeing, T-7A Red Hawk (T-X), kunna kliva fram? Andra?

Behovet av att hitta en ersättare till SK 60-systemet kvarstår och blir mer akut för var dag som går. Ett beslut om att anskaffa en ny Basic Trainer Aircraft (BTA) för grundflygutbildning är nödvändig” säger flygvapenchef Carl-Johan Edström.

Försvarsmakten – Flygplan SK 60

Boeing – T-7A Red Hawk (T-X)

Läs även Semper Miles: Fortfarande pigg efter 50 år i skyarna och Saab och Boeing ska leverera USA:s nya skolflygplan samt Tredje Gripen E snyggt upp i luften idag och Ny flygvapenchef tillträder idag

(Bilden: En SK 60 från ett tidigare tillfälle. Foto: Bene Riobó, CC BY-SA 4.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.en)

– All Swedish Airforce SK 60 trainers grounded after critical fatigue found during inspections in november. Might new Saab/Boeing T-X be a suitable successor?

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]