Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret

Behov för 18-30 nya arméhelikoptrar inom kort

Norge kan snart vara inne i nya affärer för militära helikoptrar. Det är de norska specialförbanden (länkar nedan) som behöver egna maskiner öronmärkta för sin särskilda verksamhet. Som det verkar avser man lösa behovet genom att ett betydande antal av arméns Bell 412 SP ”Taktisk flerbrukshelikopter” förs över till dem.

Enligt konservativa och regerande Høyres försvarspolitiske talesman Hårek Elvenes är det att se som kortsiktigt och ohållbart då dessa helikoptrar är på ålderns höst och når slutet av sin operativa livslängd 2028. Under våren lägger den norska regeringen fram långtidsplanen för försvaret och där vill han se en satsning på helt nya helikoptrar.
I Sverige känner vi Bell 412 (HP) som Helikopter 11, i tjänst med Arméflyget och Helikopterflottiljen åren 1993-2004.

För att inte riskera att hamna i en ny utdragen affär likt den för NH90, som beställdes vid sekelskiftet och tjugo år senare ännu inte är fullt operativ, framför Elvenes önskemål om att köpa ”direkt från hyllan” alltså välja något bland de existerande helikoptersystemen som idag står till buds och redo för snar leverans. Något vi i Sverige känner igen då vi till slut anskaffade femton medeltunga amerikanska Blackhawk UH-60M (HKP 16) i väntan på våra NH90 (HKP 14).
Det aktuella/kommande behovet för norska försvaret ligger i storleksordningen 18-30 nya helikoptrar, fördelat på armén i stort samt specialförbanden.

Kan Blackhawk vara en lösning även för Norge? Snacka om internationellt beprövad och vidareutvecklad allround-plattform. Den tjänar Sverige och andra mycket väl, tas för närvarande in i de baltiska länderna och Danmark flyger bl a nyinköpta kusinen Seahawk.

Hur som helst. Vis av erfarenheter vad gäller helikopteraffärer är det här att se som mycket väl tänkt. Att omedelbart ta höjd för uppgradering för att stå redo inom åtta år, och det finns att välja bland för den hugade spekulanten. Sedan tillkommer såklart detaljer som att förhålla sig till den ekonomiska biten och inte minst att få gehör i såväl regeringen som Stortinget.

Forsvaret – Bell 412 SP

Forsvaret – Forsvarets spesialkommando (FSK)

Forsvaret – Spesialjeger i Forsvarets spesialkommando

Försvarsmakten – Helikopter 16 (Sikorsky UH-60M)

Försvarsmakten – Helikopter 15 (Agusta A109 LUHS)

Försvarsmakten – Helikopter 14 (NHIndustries NH90)

Läs även Semper Miles: Gap ger NH90-trassel även i Norge och Mer till försvaret för att möta omvärldsläget samt Seahawk-helikoptern går i tjänst på nordliga breddgrader och SHG söker personal för speciella uppgifter och uppdrag

(Bilden där en operatör från Forsvarets spesialkommando gör sig klar för Fastrope från en Bell 412 SP är från ett annat, tidigare tillfälle. Foto: Torbjørn Kjosvold / Forsvaret.)

– Norwegian Army Special Operation Command, NORASOC, in need for own and hopefully new helicopter power

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]