Foto: Alexandre Prevot

Frankrike satsar brett på SUV, möjlig utveckling även för Sveriges försvar?

Hårdspecificerade och för ändamålet tillverkade (transport-)fordon har varit en naturlig väg. I modern tid känns dock civila pickuper och SUV:ar som heta, kostnadseffektiva möjligheter för den militära marknaden. Tillgängliga ”från hyllan” som utan, med lite eller mer avancerat fix strax kan vara på plats i organisationen. På sina håll som nytt grepp eller som ersättare för tidigare personbilar (PB) och lätta terränggående hjulfordon.

I Frankrike glädjer man sig för närvarande åt att under ett par år ha kunnat tillföra 2 000 nya Arquus Trapper VT4, även benämnd ACMAT LTP-NP, ursprungligen en Ford Everest 4×4. En helt vanlig SUV, modifierad och som är större än föregångaren Peugeot P4 (en licensierad Mercedes GW-version).

Vi har tidigare kunnat uppmärksamma andra bilinvesteringar och val, som Norge där man på ett bräde köpte in nästan 400 Volkswagen Amarok till försvar och hemvärn samt att även svenska Försvarsmakten/FMV sneglar på nya PB. Här hemma skulle det innebära ett åtminstone delvis nytt tänk då vi har en historia av egna lösningar för att kunna lasta fler och mer i respektive fordon. Vad skulle kunna passa oss på bredd, så allround som möjligt men också på sina håll kunna möta särskilda syften och uppgifter?

Att komplettera med eller ersätta befintliga oskyddade bilar, t ex PB 8 (Mercedes Sprinter-buss) eller Terrängbil 11/13/20, med ett större antal ”hantverkarpickuper” eller på marknaden förekommande SUV:ar är inte helt enkelt och kommer att kosta, oavsett storleksklass.
Mycket att beakta. Förenklat kommer det att behövas två såna nya fordon per grupp (om vi inte ska återuppta tolkning) och de är inte gjorda för svårare eller väglös terräng. Ett krävande kravspecifikations- och testarbete ifall eller när vi också ger oss hän. Sortimentet är dessutom enormt mellan, låt säga Dodge RAM eller Nissan Navara och Volvo XC60 eller Dacia Duster (via Arquus Trapper VT4 förstås).

Frankrikes köp då? Jodå, man verkar riktigt nöjda med nya ”fransk-amerikanen” VT4 och fler ska det bli. De levererade 2 000 utgör nämligen knappt hälften av behovet och målet med den aktuella ordern!

Film från franska Armén: Armée de Terre – Rencontre avec le nouveau 4×4 de l’armée de Terre, le VT4 (2:15 min)

Vår vision av en svensk VT4

Arquus Defense – Trapper

Ministère des Armées – Véhicule Tactique 4×4 (VT4) Informationsblad

Wikipedia – Peugeot P4

Läs även Semper Miles: Hundratals nya pickuper för militären i Norge och kan även vara på gång i Sverige och Nya lätta terrängvagnar skapar möjligheter samt Försvarets nya lastbilar importeras och ställs i ordning och Inte fult att handla hemma – Frankrike köper franskt till specialförbanden och Mindre terrängfordon ska bära soldatens och gruppens utrustning

(Bilden: Arquus VT4. Något beskuren bild. Foto: Alexandre Prevot, CC BY-SA 2.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/2.0/). Filmen: Armée de Terre Youtubekanal.)

– Off shelf, slightly or severely modified civilian cars are hot for the military market. France add over 4,000 VT4 SUV’s right now. Will Sweden see same kind of development?

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]