Försvarsmakten ska genomföra en ordentlig utredning kring våra helikoptrar. Hur fungerar det egentligen? Vad kostar det? Finns behov och bättre lämpade alternativ? Man ställer sig inte främmande till att vi kan behöva satsa på något helt nytt!
Alla tre helikoptertyperna (14, 15 och 16) kommer att analyseras för att skapa en faktagrund som bl a kommer ingå i Försvarsmaktens kommande budgetunderlag, rapporterade Sveriges Radio igår.
Särskilt granskas den medeltunga Helikopter 14, sprungen ur det stora europeiska samarbetsprojektet som startade under mitten av 1980-talet för NH90 (Nato Helicopter for the 90’s), ”som inte används som det är tänkt”.
Tjugo år efter Sveriges beställning och tio år efter första leveransen saknar maskinen ännu vitala funktioner, den kostar mer att flyga och service och reservdelar är dyra. Detaljer som gjort att antalet flygtimmar med Hkp 14 minskat.
I grund och botten torde det handla om att jämföra uppdrag, förmåga, tidsaspekt och kostnader mellan att ordna till det vi har och att skaffa nytt. Ett digert arbete av största vikt för såväl försvar som samhälle. Den kommande utredningen välkomnas av ställföreträdande flygvapenchefen, brigadgeneral Anders Persson.
Läs även Semper Miles: Ny chock för svenska helikoptrar och Mer mörkerflygning för Helikopterflottiljen kommande veckor samt Behov för 18-30 nya arméhelikoptrar inom kort och Cirka 100 skadade i våldsam attack utanför Borås
(Bilden: Helikopter 15, 16 och 14 på rad från ett annat, tidigare tillfälle. Något beskuren bild. Foto: Herranderssvensson, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en)
– Swedish Armed Forces helicopters to be investigated regarding use, cost and perhaps even acquisition
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]