Sverige har behov för att uppgradera flottan av egna transportflygplan. Vi flyger trotjänaren C-130H Hercules, under benämningen TP 84, sedan mitten av 1960-talet och det har spekulerats en del kring efterföljare, framförallt på senare tid.
Vi har länge följt bl a möjligheten till brasilianska Embraer KC-390, särskilt som de tidigare köpt 36 Gripen och kan vara på väg in i affär för ytterligare lika många av det svenska stridsflygplanet.
Just nu figurerar dock en annan trovärdig lösning med uppgifter från utländska källor som gör gällande att Sverige avser fortsätta med maskiner från Lockheed Martin och slår till på Herculesplan av senaste sort genom köp av C-130J Super Hercules från det italienska försvaret.
Det handlar i så fall om parvisa leveranser med start redan nästa år. Initialt fyra individer, som kan bli sex – något som skulle innebära att vi ersätter samtliga våra befintliga transportflygplan av den typen, under 2023-2025.
Film: Yrke: transportflygpilot (3:43 min)
Lockheed Martin – C-130J Super Hercules
Försvarsmakten – Transportflygplanet TP 84 Hercules
Försvarsmakten – Skaraborgs flygflottilj, F 7
Läs även Semper Miles: Viktig förmåga när Hercules landar och lyfter på landsväg och Är nykomlingen från Embraer vårt nya transportflyg? samt Nya flygplan beställda från Tyskland och JAS 39 Gripen – bäst i världen
(Bilden med två C-130J är från ett annat tillfälle och sammanhang. Foto: US Air Force photo by Yasuo Osakabe, Dvids, Public Domain Dedication. Public Use Notice of Limitations: https://www.dvidshub.net/about/copyright)
– C-130J Super Hercules for Swedish Air Force
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]
Sverige blev ordentligt lurade av Italien på1930- och 1940-talet. De fyra jagarna höll inte måttet och de lätta bombflygplanen Caproni 313 fick öknamnet ”flygande likkistan”. Begagnade flygplan från Italien med västvärldens värsta korruption skall Sverige inte köpa.
Det låter illavarslande, men inte kan jag tro annat än att de åtminstone sköter sin krigsmateriel väl? Har du verkligen belägg för att så inte skulle vara fallet? För övrigt kan vi utesluta annat än att FMV och Flygvapnet gör en genomgripande inspektion av det flygplansindivider de ska köpa.