Foto: Amaury Laparra

Blev BMW det senaste tillskottet i vagnparken?

Vad blev det av motorcyklarna i försvaret? Visst, de finns säkert där någonstans men idag är det mer sällan som gemene man ser militära fordon över huvud taget. I det sammanhanget känns det tyvärr lite som de tvåhjuliga blivit än mer unika – och frågan befogad.

Den som varit med ett tag minns tidigare hojar som MC 255, 355, 356, 256, 257 och fr o m 1980-talets början MC 258, den banbrytande automatväxlade 250-kubikaren från Husqvarna som kunde utrustas med skidor och återfanns lite överallt i Försvarsmakten. Idag ska de flesta av de kvarvarande 258:orna, runt ett par tusen stycken, vara överförda till frivilligförsvaret för utbildning och fortsatt tjänst, bl a med Hemvärnet.

Behovet av de smidiga och användbara fordonen har dock inte försvunnit. Utvecklingen har fortsatt men man har vänt sig utomlands för de senare modellerna. Valet av efterträdare till MC 258 blev enduro-/touringcykeln MC 409, eller LS-E 400 som Österrikiska KTM kallar den civilt. Används än idag.

På senare tid har det på sina håll talats om tillförandet av ännu en motorcykel, även om informationen varit ytterst knapphändig. Skulle det i så fall röra sig om ett komplement till det vi har eller en ersättare som innan?

Enligt tidningen Allt om MC, och BMW Motorrad, ska 100 stycken grönsvarta BMW F 800 GS Adventure ha börjat levereras in för ganska precis ett år sedan. Militär benämning: MC 810. En på flera sätt betydligt större maskin än sina föregångare vad gäller motor, vikt och omfång. Den presenteras som en kombination som är lika bra för landsväg som ”för äventyr” (Adventure) men ser inte riktigt ut att greja samma uppgifter som 258 eller 409 där åtminstone 258:an klarade mycket avancerade GSG-övningar (”går det så går det”) längs kraftledningsgator, sankmark och annan svår, mer eller mindre väglös terräng varhelst försvarsarbete och kommunikation kunde behövas.
Motorcyklisternas roll har dock i ärlighetens namn förändrats från MC-ordonnansens uppgifter till att verka som trafiksoldater inom MOVCON (Movements and Control) och dirigera eller stoppa trafik, lotsa, ge fri väg m m.

Vi hoppas hur som helst att det blivit av, att det gått bra och att det skett på ett sätt som gör att beståndet av motorcyklar ökar i försvaret så att vi snart får se några MC 810 i tjänst, swisha förbi någonstans där ute.


Film: Outland Moto – 2014 BMW F800GS Adventure Ride and Review (8:32 min)

Försvarsmakten, Jobb & utbildning – Fordonsförare

Försvarsmakten – Motorcykelordonnans Hemvärnet

Frivilliga motorcykelkåren (FMCK)

Läs även Semper Miles: Nya lätta [MC-]terrängvagnar skapar möjligheter och Ny avancerad materiel för telekrig inlevererad av FMV samt Var är Black Knight – BAE:s UGCV?

(Bilden: BMW F800GS med korrekt färgskala, Kalamatagrön, men med ett par år på nacken. Foto: Amaury Laparra, CC BY-SA 3.0 https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.en)

Källor: Försvarsmakten, Motorcycle Specs, KTM, Outland Moto, Brake Magazine, Allt om MC, Motorcyclist Magazine, Wiki

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]

– Swedish Armed Forces receive new motorcycles from BMW.