Regeringen har givit klartecken för Försvarsmakten och FMV att finna och anskaffa nya skolflygplan för den svenska militära pilotutbildningen. Det finns flera kandidater att titta på och vad vi erfar är man redan igång med det initierande arbetet.
Det handlar i grund och botten om en återgång till flygutbildning i två steg där samtliga nya piloter först genomför gemensam grundläggande utbildning med propellerplan (Basic Trainer Aircraft) som alltså ska tillföras. Därefter går man vidare till respektive inriktning och plattformar. För stridspiloternas del innebär det SK 60, trotjänaren som varit med sedan 1967 och som tjänat väl genom åren vad gäller utbildning, träning och diverse uppdrag. Enligt uppgift blir SK 60 kvar i tjänst ytterligare ett tag.
I ett pressmeddelande före helgen nämner försvarsdepartementet inga siffror men väl ”ett tillräckligt antal skolflygplan och utbildningsmateriel”. Kostnadsram för nya propellerplanen är inte avslöjat men anskaffningen kommer att ”finansieras inom gällande investeringsplan för försvarsmateriel och innebär inga extra tillskott”.
Vad tidplanen beträffar siktar man på att de nya planen kan gå i drift 2023.
Läs även Semper Miles: Produktionen av nya flygplanet T-7A har börjat och Dags att finna efterföljare – Alla SK 60 på marken sedan november samt Öppet seminarium med full fokus på Gripen och Brasiliens första Gripen flyger och samtidigt har Embraer KC-390 nu börjat levereras
(Bilden är från en tidigare vingexamenstillfälle på Flygskolan. Beskuren bild. Foto: Kristoffer Olofsson/Försvarsmakten.)
– Procurement for New Basic Trainer Aircraft for Swedish Air Force
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]