Foto: Robin Krüger/Försvarsmakten

Utvecklat brosystem beställt och på väg

För att kunna möta bärförmågan ställd mot nästa generation stridsfordon är första ordern lagd för ny däcksbro. Alltså såna som byggs upp med s k bropontoner, sektioner som lossas från broterrängbilar direkt i vattnet och automatiskt fälls ut för att snabbt monteras samman. Därefter kan de användas som bro eller färja beroende på behov och förutsättningar.

Den befintliga Däcksbro 200 klarar jobbet att bära alla våra fordon inklusive stridsvagn 122 på ca 62 ton men man räknar med att utvecklingen snart kommer ge högre vikter än så att hantera.

Med Däcksbro 300 ökar man kapaciteten med dubbla körbanor för mer ”normalstora” fordon och brons Military Load Class (lite slarvigt – bärighet i ton) ökar från MLC70 till MLC80. Den utvecklade varianten blir enligt uppgift också aningen snabbare att bygga och har större tolerans vid branta stränder!

Försök och prov av olika slag har pågått en tid och för ganska precis ett år sedan hårdtestades system och utrustning i vintermiljö under flera veckor i trakterna kring Boden. Idag vet vi att Däcksbro 300, tillverkad i Tyskland av General Dynamics European Land Systems, håller måttet och är på väg in. Den aktuella ordern är på fyra stycken flytbroar motsvarande 200 meter.

Däcksbro 200, den befintliga

Läs även Semper Miles: Däcksbro äntligen på gång till Södertälje och Heldag för egna förbands fördel och motståndarens nackdel samt En del av nationens förmåga med FMV och FORTV

(Bilden är från de tuffa vintertesterna i Boden och Lule älv 2017.)

– New Improved Ribbon Bridge from Germany ordered for Swedish Army.

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]