Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB) har inlett upphandling av mindre skopande flygplan. Det som initialt låter som inköp av en mindre flotta flygande brandbekämpningsplan visar sig handla om ett projekt för att externt finna leverantör/leverantörer som skulle kunna sälja tjänsten till oss. En resurs som skulle hamna i det europeiska samarbetet för att hantera naturkatastrofer (EU collective response to natural disasters) kallat rescEU och med det uppbringa EU-finansiering.
”För att klara kriser och katastrofer och använda våra resurser på ett effektivt sätt behöver vi samarbeta och hjälpa varandra inom EU och mellan våra nordiska grannländer … De mindre skopande flygplanen skulle bli en helt ny resurs för Sverige som skulle vara ett bidrag till den samlade förmågan i norra Europa men också ge kunskap och erfarenhet till det långsiktiga arbetet att stärka beredskapen att hantera skogsbränder” säger Anneli Bergholm Söder, chef för MSB:s operativa avdelning.
Vad MSB i nuläget siktar på är att för 2020-2023 kontraktera två flygplan med besättningar där respektive enhet ska ha kapacitet att släppa minst 3 000 liter vatten per fällning (att jämföra med upp till 2 500 liter som de helikopterburna baljor vi använder kan ta).
Samtidigt har flera Herculesplan ur norska flygvapnet sålts för att ingå i flottan av brandbekämpare hos det amerikanska företaget Coulson Aviation med verksamhet på flera håll runt om i världen. Det rör sig om fem välbehållna och exemplariskt skötta C-130H som avyttrats för motsvarande ca 43 miljoner svenska kronor. Den nya uppgiften att ta sig an större katastrofer är densamma som för en stor del av de Helikopter 4 som vi sålde av en gång i tiden, som är i full tjänst på området än idag.
Den norsk-amerikanska affären tänker vi kunde vara något att inspireras av, i nästa steg eller nu på en gång! Att vara framme och säkra något eller några av våra TP 84 Hercules när de tids nog ska lämna Försvarsmakten (eller rent av höra sig för om eventuella möjligheter till övertag redan nu). Det går garanterat att klämma ur dem fler flygtimmar, särskilt för detta samhällsviktiga ändamål där de kan släppa omkring 15 000 liter per vända och dessutom brukas för fler ändamål t ex viktiga transporter (med landning på landsväg) i bekämpningsarbetet. Maken till välskött och dokumenterad materiel får man leta efter och skulle man få till ett pris på drygt åtta miljoner per styck känns det som ett riktigt kap.
Nu rör det sig såklart om mer än förvärvskostnad men behovet finns ju som bekant, nu t o m aktualiserat och på bordet hos MSB.
Kunde dessutom tjänsten hamna hos Flygvapnet (tillsammans med räddningshelikopterverksamheten) skulle det kännas extra tryggt.
MSB – MSB inleder upphandling av mindre skopande flygplan
Europeiska kommissionen – rescEU: Ett nytt europeiskt system för att hantera naturkatastrofer
Coulson Aviation – Global Leaders in Aerial Firefighting
Försvarsmakten – TP 84 Hercules
Läs även Semper Miles: Stridsflygplan har fällt bomber i akut grepp mot branden, Helikopterflottiljen kämpar för att få öva brandbekämpning och Hultqvist ännu i insatsområdena – i morgon möte i Stockholm samt Uppgraderad brandresurs och Viktig förmåga när Hercules landar och lyfter på landsväg
(Bilden: ”C-130 Hercules aircraft equipped with a Modular Airborne Firefighting System” är från ett tidigare tillfälle. Foto: U.S. Department of Defense Current Photos, PD.)
– Measures and plans for needed Swedish airborne fire fighting
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]
Jag kan väl tycka att Embraer C-390 borde vara ett självklart val för både Försvarsmakten och MSB.
Dessa plan är väsentligt billigare än andra tänkbara kandidater exempelvis C-130J Hercules och Airbus A400M.
Embrear marknadsför dessutom komplett kit för brandbekämpning så 10-12st Embrear C-390 vore som en lämplig investering för att trygga Försvarsmaktens långsiktiga behov samt även klara samhällets behov av Brandbekämpning mm.