CC0 PD

Sista dagen med krav på vinterdäck

I Sverige är det lag på att använda vinterdäck, dubbade eller odubbade, under perioden 1 december – 31 mars om det råder vinterväglag. Du får alltså skifta för säsongen om du vill. Du MÅSTE dock inte byta än. Det är först efter 15 april som det är förbjudet med (dubbade) vinterdäck. Kör du senare och blir ertappad kostar det 500 kr i böter och du får inte köra vidare.

Men det finns undantag efter 15 april:

Du FÅR åka vidare på dina odubbade friktionsdäck efter 15 april, faktiskt året runt, men det kan vara direkt farligt med vinterdäck på sommaren. I ett test som genomfördes av tidningen Auto Motor & Sport var skillnaderna tydliga. Exempelvis var bromssträckan med vinterdäck på torrt underlag från 100 km/h nära på 15 meter längre än med sommardäck (se länk till artikeln nedan).

Om det är, eller kan befaras bli, vinterväglag är det tillåtet att köra med dubbdäck efter den 15 april och innan den 1 oktober. Enligt Polisen är det vinterväglag ”om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan. Tänk på att även vägrenen räknas till vägbanan.”
Transportstyrelsen påpekar dessutom att detta gäller ”om man till exempel ska åka till fjällen och det kan förväntas vara vinterväglag under resan.” De nämner även en annan viktig sak: ”Det är polisen som gör bedömningen om det är motiverat att använda dubbdäck under resan.”

Vårt försvar är undantaget kravet på vinterdäck och i och med det regler om däckbyten. Detta gäller enligt Transportstyrelsen fordon som brukas av Försvarsmakten, Försvarets Materielverk och Försvarets radioanstalt.

Auto Motor & Sport – Därför ska du inte köra med vinterdäck på sommaren

(Foto: Reesi, Pizabay Gratis för kommersiellt bruk Ingen attribution krävd.)