Foto: Anna Norén/Försvarsmakten

Dags för de flesta att byta

Har man inte skiftat ringarna på bilen ännu så är det hög tid. Efter 15 april är det förbjudet med dubbade vinterdäck. Undantaget är såklart ifall det råder, eller under resan kan förväntas bli, vinterväglag. Enligt Polisen är det vinterväglag “om det är snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägbanan (inklusive vägrenen) och det är polisen som gör bedömningen om det är motiverat att använda dubbdäck – eller om det ska bötfällas.

Odubbade vinterdäck däremot får man fortsätta använda. Över hela sommaren om man så vill, men det rekommenderas verkligen inte eftersom det kan vara direkt livsfarligt. Väghållning och bromssträcka försämras avsevärt. I ett test som genomfördes av tidningen Auto Motor & Sport var skillnaderna tydliga. Bland annat blev bromssträckan med vinterdäck på torrt underlag 15 meter längre vid 100 km/h (se länk nedan).

Så fram med domkraft och fälgkors och ge sig på det eller köa upp hos däckverkstaden.

Undantagna kravet på regler om däckbyten är (trots bilden) Försvarsmakten, Försvarets Materielverk och Försvarets radioanstalt.

Auto Motor & Sport – Därför ska du inte köra med vinterdäck på sommaren

Motormännens riksförbund testar 16 sommardäck (PDF)

Läs även Semper Miles: Om tillåtelse och krav för sommar- vinter- och dubbdäck

(Bilden: Det gäller att hålla ordning på materielen. Ett annat hjularbete: byte av spännhjul på en Strv 122.)

– Time to shift! Swedish law dictates that during 16th April to 30th September it is not allowed to use studded winter tyres (however exceptions do exist)

[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]