Enligt tidigare uppgifter avser Polen att nästa år börja serieproducera den nya, revolutionerande stridsvagnen PL-01 som det statligt ägda försvars- och teknikföretaget OBRUM tagit fram. Redan första prototypen gav ett nydanande intryck och väckte stort intresse runt om i världen när den premiärvisades 2013. Sedan dess har man siktat på marknadsentré 2018 för vad som kallats världens första femtegenerationens stridsvagn, osynlig för infrarött och radar!
I sammanhanget kan man lätt börja undra hur mycket av ursprunget som finns i den, för det är ingen hemlighet att PL-01 bygger på den svenska CV90120-T som det inte blev något med, framtagen av Hägglunds, ägt av BAE Systems. OBRUM:s skapelse PL-01 är utvecklad och byggd med stöd av just BAE Systems! Det är kanske så här det går till med s k tekniköverföring och multinationella ägare men har arbetstillfällen och framtida utveckling flyttats från Örnsköldsvik och Karlskoga och hamnat i skuggan av polska Gliwice, ett par mil från den tjeckiska gränsen i södra Polen?
Samtidigt måste vi ställa oss den rannsakande frågan hur det ser ut i det egna svenska utvecklingsarbetet för att behålla positioner och möta framtida konkurrens. Att som storaktör självgott stanna av med en världsledande position är inte bra (vilket bl a telekombranschen fått erfara). Grundorsaken till våra innovationer och produkter, det svenska försvaret, har också lidit kräftgång genom åren.
PL-01 är ett stridsfordon av multiplattformstyp där påbyggnaden, tornet kan bytas beroende på vad man vill använda vagnen till. I det här fallet med 105 eller 120 mm kanon med en eldhastighet på 6 skott per minut och en 7.62 mm kulspruta. Om den även kan fås med 30, 40 eller 45 mm kanon, kanske t o m för luftvärn, är ännu oklart men låter väl inte helt otroligt. Man talar även om ett externt, fjärrstyrt system för antingen 7.62 eller 12.7 mm kulspruta eller en 40 mm granatspruta. En solklar konkurrent i ett segment som vi mer eller mindre skapat och länge dominerat.
Film: CV90120 T, BAE Systems Hägglunds AB (2:27 min)
Film: PL-01 OBRUM: This Is The Future Tank Of Poland (5:58 min)
OBRUM (ännu utan info om PL-01)
Läs även Semper Miles: BAE Hägglunds på väg in i ännu en möjlig mångmiljardaffär och Behov av mer personal på BAE Hägglunds samt Estland köper CV90-plattformar från Norge
(Bilden: Lätt tank PL-01. Koncept på MSPO 2013. Designad av OBRUM. Foto: Försvarsdepartementet, Polen. Allowed use for any purpose)
– Polish multi platform Combat Vehicle PL-01 to enter production in 2018. How much is transferred into it from the Swedish Hägglunds CV90/CV90120-T project? Owner of Hägglunds, BAE Systems, in cooperation with Polish state developing firm OBRUM.
[Denna, och våra andra artiklar, är fri att ladda ner och använda om källan SemperMiles.se framgår/anges]
Sverige är sååååååå naivt….fy fan
Svar till Jan Malm:
Om jag förstått saken rätt så var CV90120-T ett privat framtaget projekt av BAE och Hägglunds utan nån egentlig beställare.
Svenska armen erbjöds att köpa in den men det fanns väl inga pengar i sedvanlig ordning får man anta eller så bedömdes det väl att inget behov fanns?!
Idén som sådan tyckte iaf jag var jättebra. Ett lätt och snabbt fordon med en grov kanon. Den hade passat alldeles utmärkt vid vissa utlandsinsatser.
Men men, om inte ”värdlandet” beställer nåt så gör inga andra länder det heller!
Så jag förstår att BAE och Hägglunds hittade nån annan tillverkare så de får sina investeringskostnader tillbaka. Jag har länge funderat på vad som blev av med CV90120-T? Nu vet vi…
If you snooze you loose!
Kan inte låta bli att undra vad som händer med drivbanden i lerig mark och hur det vore att reparera ett band i fält ..
Svar till Realist:
Vet inte hur det är att byta drivbanden i fält men CV90 har ju drivband av gummi nu för tiden och de borde väl vara lättare att byta än de gamla får man väl anta!?!
Vet inte heller hur drivbanden funkar i lera men det är inget som man direkt hör om så…
Såg däremot en film på Youtube, hittar tyvärr inte länken, med en minst sagt terrängkörandes CV90. Terrängen i det här fallet bestod inte utav lera utan av ett formidabelt vattenfyllt träsk!!! När man såg denna CV90 där den tuggade sig igenom skiten med ”näsan” knappt över vattnet går inte att beskriva det måste ses! Om nån hade sagt till mig innan att ett fordon, vilket som, skulle kunna ta sig igenom det här hindret så hade jag bara sagt som så: In your dreams!!!
Men så är CV90 väl närmast oslagbar i att ta sig fram i den mest otillgängliga terräng.
Om nån har en länk till just det här så hör gärna av er!